امیر ایمانیان – همان گونه که مستحضر هستید بخش نامه جدید بیمه مرکزی درجهت انتقال تخفیفات  بیمه نامه شخص ثالث مورخ 19/11/1399 از سمت بیمه مرکزی به شرکت های بیمه ابلاغ و  این شرکت ها موظف و ملکف به رعایت این قانون شدن .

در ایران انگار قانون های یک شبه جزئی از عادت های مسئولین دولتی گردیده که با شب خوابیدن و صبح بیدار شدن ابلاغ  میشوند .

در بخش نامه جدید بیمه مرکزی به کلیه شرکت های بیمه ای ابلاغ گردیده است که ارائه تخفیفات روی بیمه نامه به شخص جدید امکان پذیر نیست و واحد های صدور باید بیمه نامه را برای مالک جدید بصورت تخفیف صفر صادر و لحاظ نمایند و تخفیفات روی بیمه نامه متعلق به شخص قبلی یا مالک قبلی خودرو میباشد که حرکتی پسندیده و رو به جلو در جهت شخص محور شدن این بیمه نامه میباشد .

اما جدای از حرکت بسیار خوب و رو به جلو بیمه مرکزی باید نکاتی چند در مورد این قوانین و ابلاغ یک شب آنها در کشور و ضرر ها و تبعات آنها بیان نماییم .

برای روشن تر شدن ابلاغ نامناسب و ناصحیح قانون جدید به بیان مثالی میپردازیم :

شخص A خودرو  خود را در  تیر ماه با 60 درصد تخفیف بیمه نامه شخص  ثالث میفروشد و شخص خریدار B  در موعد انقضا ( فرض نمایید آبان 99 ) با مراجعه به بیمه اقدام به تمدید بیمه نامه خودرو با 60 درصد تخفیف مینماید .

شخص A  خودروی جدیدی در همان تیر ماه با تخفیفات 30 درصدی خریداری می نماید و در موقع تمدید بیمه نامه ( فرضا تاریخ اسفند 99 ) با مراجعه  به نمایندگی های بیمه میتوجه میگردد نمیتواند از 30 درصد تخفیف استفاده نماید و باید بیمه نامه شخص ثالث خودروی جدید خود را با صفر درصد تخفیف صادر نماید.

چرا که یکباره و بدون اطلاع رسانی و گذاشتن مدت گذار و یا به اصطلاح فنی دوره گذار از قانون قبلی به جدید سبب بروز چنین نا هماهنگی و بی عدالتی هایی در حق بیشمار بیمه گذارانی میشود که بدون اطلاع از وضع و ابلاغ این قوانین متضرر شده اند و آن هم فقط بدلیل عدم تسلط و  کیفیت ضعیف  دانش مدیران دولتی به عواقب و تبعات وضع و ابلاغ یکباره این چنین قوانینی در سطح ملی و کشوری است .

حال ببینید با قراردادن این قانون و ابلاغ  به زور آن توسط بیمه مرکزی و اجرای آن توسط شرکت های بیمه  چه ضرر هنگفتی شامل حال بیمه گذاران و چه سود های غیر منتظره ای برای شرکت های بیمه فراهم می آید .

امید است که با ارتقاع سطح دانش مدیران و به تبع آن استفاده از عاقل مردان و زنان کار آمد در سطح مدیران کشور شاهد این چنین اقدامات غیر منتظره و بی عدالتی نباشیم و اجازه شکوفایی و بروز استعداد های با سواد و آگاه به مسائل کشور را در سطح مدیران کشور را فراهم آوریم .

آنچه بیان شد نگاهی کوتاهی به ضعفی بزرگ در بخش نامه بیمه مرکزی در جهت شخص محور شدن بیمه نامه شخص ثالث است که متاسفانه از ابتدای سال دست خوش فرازو نشیب های بسیار گردیده است .

امیر ایمانیان  – کارشناسی ارشد مدیریت مالی و نماینده صنعت بیمه