امیر ایمانیان – خبر های شنیده شده حاکی از مسدودی بسیاری از سایت های فروش آنلاین بیمه و عدم همکاری بسیاری از شرکت های بیمه ای و ممنوع کردن همکاری با آنها دارد .

اما متاسفانه یکی دو سایت پر نفوذ و رابطه دار هنوز توانسته اند از نفوذ خود جهت ادامه حیات خود استفاده کنند و همچنان با تبلیغات زیاد خود را سرپا نگه دارند.

در این راستا جای تامل دارد که چرا و چگونه است که سایت های آنلاین با این همه موانع و مشکلات و مسدود سازی ها همچنان مشغول به فعالیت می باشند . البته خالی از لطف نیست که اگر شرکت های بیمه ای راهکاری را که شرکت بیمه دی در سال 1397 برای این دسته بکار گرفته بود را زودتر در پیش میگیرفتن به مشکلات کمتری برخورد میکردند و آن هم منع همکاری شبکه فروش با این سایت ها و ارسال بخشنامه داخلی به شبکه فروش و در صورت عدم رعایت آن ارسال به کمیته تخلفات شرکت است .

امابعد از گذشتن از همه موارد و کوتاهی های صورت گرفته باید نقش نهاد ناظر در این ماجرا را بسیار پر رنگ ببینید .

نمیشود کنار خیابان بساط کرد و چیزی فروخت ولی میشود موسسه مالی اعتباری و سایت فروش بیمه زد و هیچ نهادی و ارگانی و ظابطی  بدون اینکه هیچ گونه منعی و مشکلی برای ادامه فعالیت شما درست نمایند  ، بله درست شنیده و خوانده اید این وسط دقیقا میشودکار خلاف بزرگ کرد و همه نهاد های ناظر بجای برخورد با شما و بجای اینکه جلو فعالیت شما را بگیرند مردم را راهنمایی میکنند که در موسسات مالی و اعتباری غیر مجاز  پول نگذارند ویا از سایت ها فروش  آنلاین بیمه خریداری نکنند .

نمیتوان این ماجرا سایت های فروش بیمه و موسسات بانکی و پولی را گفت و از کوتاهی های بسیار نهاد های ناظر و قانون گذار هیچ نگفت، نمی توان از قانون گذار و ضابطین آن  و کوتاهی آنها در برخورد شدید و منع کار کردن این موسسات و سایت های بیمه ای و عدم برخورد قانونی با آنها نگفت .

متاسفانه این سایت های فروش آنلاین بیمه و موسسات پولی و بانکی  و دیگر نظایر رایج آنها مثل هایپر مال ها و فروشگاه های بزرگ زنجیره ای دقیقا شکل مدرینته جامع ای است که نه به موقع شکل گرفته و نه در جای درسته و روش درستی اجرا میشود .

این غول های هایپر مارکتی ، موسسات پولی و مالی ، سایت های فروش آنلاین بیمه و دیگر نظایر آنها نه تنها با راه های فرار مالیاتی خوب آشنایی دارن بلکه با تصرف و جمع نقدینگی و مدیریت آن به شکل نا صحیح و در جهت برآورده کردن آرزو های خود و آن هم یک شبه باعث بوجود آوردن مشکلات فراوانی برای کشور و زندگی مردم میشوند .

آثار زیان بار این غول های هزار سر دقیقا به شکل افزایش تورم ، خرد شدن دهک های پایین مانند شبکه های فروش و شرکت های پخش و نتخریب تولید کننده نظیر خرید های قسطی و با سود کم از تولیید کننده بدلیل نبود رقیب در بازار و دیگر مسائل که متاسفانه نه برخوردی صورت میگرد و نه در اجرا روش مناسبی برایشان تعریف میشود .

 

منظور از بیان مطالب فوق این است که مدرینته و توسعه کسب و کار بسیار عالیست و خوبی و مزایا خودش را دارد ولی باید دانست نمیشود که برای ترسیم جامعه اول از بیرون و ظاهر شروع کرد و بعد که کار خراب شد به فکر ساخت زیر ساخت های آن باشیم .

منظور این است که مدرنیته جنبه های مختلفی دارد نظیر آرامش و امنیت کاری ، رفاه اجتماعی طبقات مختلف ، نرخ بیکاری پایین ، دسترسی و پرداخت مالیات بر اساس مصرف هر دهک و ….. ولی چون در ایران بعضا برخی از مدیران منافع خود را در ترویج ظاهر میبینند پس در عمل بسیار سست برخورد میکنند با تخلفات و وجایع سایت ها و هایپر مال ها و فروشگاه های زنجیره ای که مثل قارچ سبز میشوند آن هم بدون رعایت موازین اجتماعی و ثبات اقتصادی در دهک ها و محله های این شهر و آن شهر .

در این بیان عرض نویسنده آن است که برای رسیدن به جامع ای در رفاه نسبی و مطلوب باید دانست نمیشود هر ایده نو و تازه در کشور های توسعه یافته چاره ساز و ره یافت برون رفت از موقعیت کنونی کشور و نقطه تحول کشور است وقتی هنوز برای بسیاری از زیر ساخت ها و شغل های مردم فکر نشده و برای جوانان مستعد کار موقعیتی فراهم نیاورده ایم .

 

رسیدن به اینکه زمانی میشود بجای انباشت سرمایه و ایجاد یک رانت که نه تنها زیان های بسیارش در بعد تولید ، تورم ، افزایش بیکاری ، بزه اجتماعی ، فساد و فحشا زیاد است و میتواند مانند یک رود پس از لبریز شدن از مسیر خود مانند یک سیل مخرب عمل نماید و تمام زیر ساخت ها ، فاصله دهک های طبقاتی ( شکاف طبقاتی ) و…ایجاد کند را جلوگیری کرد بلکه با ایجاد قوانین نظیری : رعایت تعداد شعب فروشگاه های زنجیره ای ، تعداد محدود شعب در شهر های ایجاد شده ، جلوگیری از نرخ شکنی این غول ها در مارکت ها و سایت های بیمه ای ، ارائه مالیات های صحیح بر عملکرد فروشگاه ها زنجیره ای  و نظارت دقیق بر عملکرد های مالی در جهت خروج و ورد سرمایه در کارهایی غیر از زمینه فعالیت میتوان نام برد .

 

 

امیر ایمانیان  – کارشناسی ارشد مدیریت مالی و نماینده صنعت بیمه