امیر ایمانیان – عملکرد صنعت بیمه در سال 1399 با شگفتی بی سابقه ای روبرو شد تا چشم اندازی باشد در سال جاری که بتوانند شاهد عبور از حق بیمه تولیدی بیش از 100 هزار میلیارد تومان حق بیمه باشند .

امری که تا همین چند سال قبل در چشم انداز کلی صنعت بیمه و تمام شرکت های بیمه ای  با همه توان و پشت کارشان بعید دیده میشد .

صنعت بیمه و شرکت های بیمه ای که تا چند سال قبل شاهد زیان در خیلی از رشته های  بیمه ای بودن و شرکت های خصوص بدلیل  عدم استقبال در رشته های کم ریسک از سوی مردم شاید زیان بیشتری را  نصیب آنان میکرد ، به لطف افزایش های بی سابقه حق بیمه و  دیه های اعلامی که بواسطه تورم افسار گسیخته در چندین سال متوالی ( 3 سال ) گذشته شاهد آن بودیم سبب ساز کاهش زیان شرکت های بیمه ای و صنعت بیمه گردید.

در سال 1399 حق بیمه تولیدی در صنعت بیمه به 81.7  هزار میلیارد تومان رسید که عدد بسیار قابل توجهی میباشد و میتواند این رشد حق بیمه تولیدی در صنعت بیمه سبب ساز کاهش میزان زیان انباشته و روند سودهی شرکت های خصوصی بیشتری را شاهد باشیم.

شرکت بیمه دی همانند سایر شرکت های بیمه ای خصوصی توانسته است در این بحبوحه و افزایش بی سابقه حق بیمه تولیدی و با کسب سهم بازار نزدیک به 9 درصدی شاهد رشد چشم گیر و محسوس و پشت سر گذاردن پله های رشد خود در جهت کسب پدیده محبوب مشتریان است .

خالی از لطف نیست که نگاهی دقیق تر به پرتفو سال 1399 بی اندازیم و متوجه گردیم که  رشته شخص ثالث و مازاد با کسب 33.5 درصد حجم بازار جایگاه نخست را در اختیار دارد و این نشان از عدم توجه  شرکت های بیمه ای به سایر رشته ها و عدم درک مزایای دیگر رشته های بیمه ای است . چرا که وقتی 33.5 درصد پرتفو صنعت بیمه در یک کشور فقط متعلق به بیمه نامه شخص ثالث و مازاد که غالبا برای خودروهای سواری و حمل و نقل استفاده میگردد باشد نشان از عدم رشد و درک بیمه در سطح عمومی مردم جامعه و عدم فرهنگ استفاده از بیمه بجای جبران خسارت های زیان بار است که متاسفانه هم از لحاظ بار مالی و هم از لحاظ اجتماعی زیان های بسیاری بر جامعه وارد می آورد .

 

شرکت های بیمه ای که به لطف قوانین خود ساخته و تایید آن در مجلس قانون گذار( مجلس شوری اسلامی ) ، توانسته اند ریسک خود را در رشته های شخص ثالث و مازاد در حد بسیار زیادی کاهش و زیان انباشته خود در این رشته را تبدیل به سود نمایند .

قوانینی چون تعریف خودرو متعارف در رشته ثالث و بدنه و جبران افت قیمت خودرو آن هم به لطف همین قانون و با مقایسه بسیار نادرست با خودرو های متعارف و متضرر کردن مردم در تصادفات و انداختن بار خود ( شرکت های بیمه ای ) بر دوش مردم آ ن هم بواسطه لطف قانون گذاران .

خاطر نشان مینمایم که رشته شخص ثالث و مازاد با داشتن 64 درصد دومین ضریب خسارت صنعت بیمه را به خود اختصاص میدهد و این درحالی ایست که در برخی از تصادقات حتی رقم خسارت پرداختی  به رقم حق بیمه تولیدی بسیار نزدیک است . آ ن هم به لطف قوانین خودرو متعارف .

در کل عرض این نوشتار  این  است که با توجه به تولید 81.7 هزار میلیارد تومان حق بیمه و سهم 33.5 درصدی بیمه نامه شخص ثالث و مازاد در صنعت بیمه میتوان نتیجه گرفت که نه فرهگ صحیح بیمه و نه درک عمومی مردم ازآن بالا رفته و نه میتوان به این میزان از حق بیمه تولیدی افتخار کرد و گفت که ضریب نفوذ بیمه در جامعه بالاتر رفته است .

نباید  توجه به سرانه حق بیمه تولید برای هر نفر به میزان 972 هزار تومان در سال سبب شود مارو گول بزند که شاهد افزایش فرهنگ و نفوذ بیمه در جامعه باشیم . نباید صنعت بیمه به خود ببالد که بیش از یک سوم حق بیمه تولیدی آن در رشته شخص ثالث و مازادی است که در ایران کاملا اجباریست و قوانین سفت و سختی در حمایت از آن هم داریم .

در آخر به این نکته اشاره میکنیم با توجه به کسب سهم 15 درصدی بیمه های زندگی  و سهم بسیار ناچیر بیمه های مسئولیت و آتش سوزی در سبد پرتفو صنعت بیمه باید خدمت تمام دست اندرکاران این صنعت عرض کنیم که عدم توجه به افزایش فرهنگ بیمه ای مردم و عدم تبلیغات درست در این زمینه نباید سبب ساز شود که از اعداد بسیار چشم گیر سو استفاده شده و مدیران آن را افتخاری برای خود و یا دوره ریاست خود ببینید و بدانند.

در پایان به تمام انسان های دلسوز ومدیران متفکر و با انصاف صنعت بیمه عرض مینماییم که در صورت لزوم با توجه به معیار های فرهنگی و اجتماعی و پتانسیل های ملی و اجتماعی ( چهره ها ، شخصیت ها ، آداب و رسوم ، مراسم آیینی و…) در جهت بالابردن ضریب نفوذ بیمه در جامعه گام بردارن تا در کنار یکدیگر بتوانیم از افزایش هر ساله تعداد زندانیان ، بزه اجتماعی ، ورشکستگی ، هزینه های درمانی سنگین و…. در جامعه کاسته و به سمت جامعه شاداب تر و سرحال تر حرکت نماییم.

 

نمایندگی ایمانیان با کد 5234 در شرکت بیمه دی مفتخر است بتواند با ارائه مشاوره های لازم و تخصصی همراه شما در تمام مراحل زندگی تان باشد . همراهی شما عزیزان افتخار این نمایندگی و شرکت بیمه دی مباشد .

 

امیر ایمانیان – کارشناسی ارشد مدیریت مالی و نماینده صنعت بیمه